יום רביעי, 17 בנובמבר 2010

נמצאה שמפניה העתיקה בעולם בקרקעית הים הבלטי!

נמצאה שמפניה העתיקה בעולם בקרקעית הים הבלטי!

חובבי יין היו מוקסמים מאז ומתמיד מהאפשרות לטעום יין עתיק, ואם מקורו של היין באונייה טרופה - הקסם עז
 שבעתיים. למעשה כבר בצלילה הארכיאולוגית הרשמית הראשונה בעולם בשנת 1952 הצולל המיתולוגי ז’ק איב קוסטו מצא 400 אמפורות של יין בכניסה לנמל מרסיי. הבעיה: כולן היו ריקות. גם בישראל, שנחשבת גן עדן לארכיאולוגיה ימית, המזל לא שיחק למחפשים. הכי קרוב שהגיעו היה כמה אמפורות ריקות מלפני 2,500 שנה מצפון לעכו. לכן עם כל הכבוד לפנטזיות על כדים עתיקים, אם אתם מחפשים יין ישן שאפשר גם לשתות, חפשו בקבוק שמפניה.

משלוח השמפניה הגדול ביותר שנשלה מלב ים נמצא על סיפונה של ה”ג’נקפינג”, שהוטבעה על ידי צוללת גרמנית בשנת 1916 בים הבלטי. אחרי מאבק משפטי דרמטי נשלו מקרקעית הים כ-2,000 בקבוקי שמפניה תוצרת Heidsieck & Co Monopole ועליהם הכיתוב 1907, Gôut Americain. בציר מכובד עם “טעם אמריקאי”, שהוא מתוק בהרבה מזה האירופאי. הבקבוקים נמכרו במחיר ממוצע של 5,000 דולר לבקבוק, ופה ושם עדיין מתקיימים אירועים בהם מוצעת כוס למכירה ב-1,000 דולר.

 
רק היום: השמפניה של לואי ה-16
ממש עכשיו, בקיץ 2010, מצאו צוללנים פינים ונורבגים 30 בקבוקי שמפניה מסוף המאה ה-18 - השמפניה העתיקה ביותר שניתנת לשתייה. כמו במקרה הקודם גם הפעם היא נמצאה בעומק הים הבלטי. נראה כי חושך, עומק, לחות, לחץ גבוה וקור משמרים את השמפניה בצורה מיטבית. על הבקבוק לא מופיע שם האחוזה. “לפי סמל העוגן אנו משערים כי זה Veuve Cliquot,” כתב לי מומחה השמפניה השבדי ריצ’ארד יולין. “המותג נוסד בשנת 1772, אך הבקבוקים הראשונים יצאו לשוק רק עשור לאחר מכן, והייצור נפסק בשנת המהפכה (1789). נראה שהבקבוקים הללו יוצרו בטווח הזמן הזה”. צוותים של היסטוריונים ומומחי יין מצרפת ומסקנדינביה עובדים על הבקבוקים. אם יוכיחו שהשמפניה הזו נשלחה לצאר הרוסי ע”י לואי ה-16, המחיר יאמיר למיליוני דולרים לבקבוק. אם לא, יימכר השלל במחיר מציאה של 70,000 דולר לבקבוק. ומהו טעמה של שמפניה בת 230? כנראה לא רע. מומחית יין מקומית שגויסה לטעימה דיווחה, שהיין היה “קצת כהה אבל עדיין מבעבע. יש חמיצות ופרי, ולידם בולטים טעמי טבק, טחב ועץ.”

הטבעה יזומה

אם אתם לא רוצים לפשוט רגל כדי לטעום שמפניה שיושנה בקרקעית הים, בית Roederer, היצרנים של מותג העל “קריסטל”, הטביעו בשנת 2008 בנורמנדי מספר יפה של בקבוקים, כדי לבדוק איך הלחץ הגבוה והטמפרטורה הנמוכה משפיעים על השמפניה. בינתיים הם עוד שם, נדווח בעוד 100 שנה.

מקור הכתבה:http://www.hashulchan.co.il/

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה